lördag 18 juli 2009

Nöjena i Bjärred är små. Men högljudda.

En liten visual av en lördagseftermiddag i Bjärred.
Mina föräldrar har båda passerat femtioårsstrecket. Detta innebär bland annat att de varje det talas om gubbar eller tanter måste förhöra sig om huruvida de själva klassas som gamla eller ej - "det kom in en gubbe på jobbet id..." - "HUR GAMMAL var han??". Vill man retas då säger man "typ femtio", vill man vara ännu värre säger man "usch ja, säkert föööörti var han". Så går det till, varje gång. Om man inte har koll på läget och faktiskt lyckas förolämpa någon så går det alltid att säkra med "men pappa/mamma, att vara gubbe/tant handlar ju inte om åååålder, det handlar om ett sätt att vara." Nu blir det ganska klart att mina föräldrar sällan får höra om vad gubben på jobbet idag faktiskt gjorde eller sa.
Men det var inte detta som det skulle skrivas om idag. Åldern gör sig dock gällande i denna anekdot också. För på ålderns höst blir hörseln sämre. Detta innebär att teveapparaten alltid står på högsta volym. Jag tror att mina föräldrar har vant sig dock. Istället för att sänka volymen på teven när de vill tala med någon om något så försöker de överrösta den. Så här har vi det, och detta ska vara min semester. Idag blev det extra jobbigt när grannen lekte med sin nya cirkelsåg och vi skulle dricka kaffe och titta på ett inspelat Miss Marple. Högljutt indeed. Men eftermiddagens höjdpunkt inträffar när telefonen ringer och jag plötsligt inser att mina föräldrars hörsel kanske inte är så dålig ändå. När vi märker vem det är som ringer sänker vi nämligen för första gången volymen på teven.
*RIIING*
- Larsson.
- ...
- DET VAR LUSTIGT ATT DU RINGDE NU - VI TÄNKTE FAKTISKT RINGA DIG JUST PRECIS ALLDELES NU.
- ...
Efter denna lilla guilttrip och andra trevligheter kastas telefonen över till andra soffan.
- ...
- JA, DU VERKAR SE DET PRECIS SOM VI - VI TAR DET OCKSÅ EN DAG I TAGET. (Fullt medveten om att ena parten talar om antalet dagar i misär kvar till Döden och den andra om dagarna fyllda av skön ledighet tills Jobbet börjar igen.)
- ...
- JA, CECILIA ÄR HEMMA NU.
- ...
- JA, HAN HAR HAFT FÖRSTA VECKAN PÅ SEMESTERN NU. (Bror min.)
- ...
- JA, DET VAR NU I SÖNDAGS. (Frökens M-L:s födelsedag.)
- ...
- JA, DET VAR VÄLDIGT TREVLIGT - VI ÅT PICKNICK OCH SPELADE BRÄNNBOLL.
- ...
- JA, DET VAR VÄLDIGT TREVLIGT - VI ÅT PICKNICK!
- ...
- JA, DET VAR VÄLDIGT TREVLIGT!!
- ...
- DU HADE NOG INTE TYCKT ATT DET VAR ROLIGT I ALLA FALL ...
Jag och systra hade roligt åt det hela i alla fall.
/C.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar