söndag 26 juli 2009

Engelsk tjockislogik?

I Storbrittanien äter folk mycket onyttig mat. Britter blir därmed ofta överviktiga. Oftast tycker folk att detta inte är bra. So far so good. Det som jag sitter och funderar över idag är hur man tänker när man går ut och kampanjar om att sluta dricka fruktsmoothies och var logiken är i att skälla ut modebranschen för att de inte gör snygga stora kläder. Jag har i dagarna trillat in på två teveprogram som fått mig att fundera över hur sjutton man tänker i England.
Igår var det en repris av Gordon Ramsay's The F Word där de tyckte att människor borde sluta dricka smoothies och istället äta frukt. Detta för att det är mycket fruktos i frukt vilket gör att det är mer socker i en smoothie än läsk. Jag tänker som så här: Gör du allting annat helt korrekt, äter, dricker och tränar enligt viktnedgångskonKursivstens alla regler, och ändå väger sex kilo för mycket (som man tydligen går upp på ett år om man dricker en smoothie om dagen) kan du skippa din dagliga smoothie. Men säg för allt i världen inte till britterna och oss andra att det är puckat att dricka smoothies!
Idag är det Stilakuten. De verkar ha förklarat krig mot modebranschen efter att ha dragit på sig fatsuits och försökt att hitta snygga kläder. För att övertyga modebranschen om att de gjort sig skyldiga till att ha skapat ett shoppingobehag för alla tjocka engelska damer sätter de moderepresentanterna på first row på en modevisning from hell. De får titta på hur fula de tjocka engelska damerna ser ut i deras kläder. Varför är det så här, varför säljer ni inte snygga stora kläder? undrar de. Jag håller på att smälla av när de slänger ur sig: Varför tar ni inte ert ansvar? Excuse you?? Varför tar inte de tjocka engelska damerna sitt ansvar?? Var är logiken i att människor äter skräp, blir tjocka och sjuka och sedan kräver av andra människor att de ska ta sitt ansvar för egenframkallat shoppingobehag? Galenskap.



Nej, låt folket dricka sina smoothies och låt de tjocka engelska damerna sy sina egna jäkla kläder.

/C.

1 kommentar:

  1. Jag håller med (så klart). De som blir tjocka blir det oftast för att de äter för mycket skräpmat och godis och inte rör på sig, inte blir folk tjocka bara av smoothies. Sen beror det på vad man ha i smoothiesen men ändå.
    Jag vet att det finns de som har hormonella problem och så, men många äter för mycket skräpmat och rör på sig för lite, det är lika bra att inse det.
    Jag driker i alla fall smoothies nästan varje dag. Det hjälper mig att inte äta kakor, bullar, choklad, godis och övriga diversa onyttigheter. Det tycker jag är bra.

    SvaraRadera