söndag 8 november 2009

En höst i grytans tecken.


Söndag är som sagt göra plan-dag. Idag planerar jag att göra massvis med grytor i höst.
Varför? För att jag har en ny, fin och väldigt flashig Le Creuset-gryta som man får med livstidsgaranti och som man liksom bara måste lova livstidskärlek.

Förra veckan, innan Le Creuset-eran tog sin början, lagade jag bouef bourgignon vilket är fruktansvärt enkelt så fort man kommit över momentet "få-bort-senor-och-annat-mojs-från-väldigt-stor-köttbit". Högrev, bacon, chalotten- och vitlök, en hel del rödvin, tomatpuré, rosmarin, timjan och lagerblad i en gryta (läs pastakastrull denna gång) i ett par timmar. Alldeles lovely med pressad potatis och lingonsylt.

Imorgon tror jag minsann att jag ska inviga grytan med någonslags kasslerhistoria.

/C.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar