lördag 21 november 2009

Ekonomi är att välja.


Jag kommer ihåg orden från någon grundläggande föreläsning i ekonomi där i ettan någongång. Ekonomi är att välja. Till orden ser jag ett diagram över smör och kanoner, tänker att det kanske inte hör ihop helt och hållet för att det där med smör och kanoner förstod jag aldrig riktigt.

Idag och nu för tiden när jag är extremt ekonomisk blir det så tydligt hur ekonomi är att välja. Det är ju dessutom inte de stora intäkterna utan de små utgifterna som man blir rik på. Som student utan extraknäck, eller mer korrekt - som student med extraknäck som inte betalar något, har man ju inte heller alltför mycket intäkter att spela på ändå. Alltså handlar det om att välja vilka utgifter man ska ha.

Idag var det fika, exempelvis. Det blev smörgås istället för latte. Till kvällen blev det plugg-godis men det blev också blodpudding till middag (4 kr för en portion, vem behöver oxfilé, klyftpotatis och bearnaisesås då liksom).

Troligtvis kommer jag att bli grym på det här med privatekonomi. Om inte annat så kommer jag blir grym på att tillaga blodpudding, och det är ju inte fy skam det heller.

/C.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar