måndag 11 maj 2009

När kommunikationen brister.


Kommunikation - Så lätt att skylla på, så svårt att ordna till.
Idag brottas jag med intern kommunikation och jag kan för mitt liv inte lista ut hur jag praktiskt ska lösa mitt organisatoriska problem. På ena sidan har vi järnkontroll och engagemanget som dödas genom detta. På den andra sidan har vi konsten att delegera.
Det är så lätt när det handlar om individerna som man träffar varje dag, när det är samma personer som ringer för att kolla om man kommit hel hem från Tempel - vad dessa gör och vad personerna som svarar till dessa gör är det inga problem med. Man har koll utan att aktivt skaffa sig koll. Sedan har vi de som gör och gör och gör men som inte riktigt får sin plats i organisationen för att de inte tar platsen och för att vi inte ger dem utrymmet.
Så som vi valt att omorganisera nu kommer vi i höst att ha ännu en grupp som svarar till styrelsen utan att ha en plats i styrelsen. Att det måste finnas en plan för detta inför nästa år är självklart. Men jag tror ändå någonstans att det inte bara handlar om planer och organisationsscheman. När det handlar om information och kommunikation kommer det alltid i första hand att handla om människor. Och det är så lätt att koppla ihop en människa med en prestation, eller än värre, att koppla ihop en människa med en annan. Hur man än väljer att göra fel så innebär det att man väljer bort att se individen.
Nu börjar det kanske bli diffust. Men jag tror att kontentan är att om man inte ser till personen som gör något i organisationen så är man ute på hal is. För den personen kommer så klart att fortsätta se sig om en individ, trots att jag i min haze bara ser en del av en lång checklista. Och det är då det blir personligt - och det inte på ett bra sätt.
/C.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar