lördag 11 april 2009

En påskafton i Bjärred.

Dagen började, som sig bör då en Larsson fyller år, med sång och presenter på sängen. Syster blev väldigt glad för en rubiks kub och en kompaktare version av alla Vänner-avsnitt. Ja, detta med nörderi är definitivt något som går i familjen. Dagen fortsatte med påskäggsletande vilket börjar kännas lite konstigt när man närmar sig 25 bast men än mer konstigt är det att brossan inte är här utan i sitt eget hem. (Ett ägg ligger dock gömt och väntar på honom med ledtråden "burfågel".) Frukost med skvaller från gårdagen och lite snack om politik och skola (också som sig bör) följdes av en massa godis, vänneravsnitt och en tupplur.
En insikt som infunnit sig de senaste gångerna jag varit hemma i Bjärred är ett slags löfte till mig själv, eller ett livsmål if you will. Det låter i alla fall ungefär så här: När jag är 85 ska jag vara allt annat än bitter, negativ och livsglädjedödande - jag tänker vara en farmor/mormor som gör sina barnbarn pigga på livet och intresserade av saker och ting. Jag ska besitta stora mängder kunskap och erfarenheter och framförallt ska jag hela tiden ha utvecklat mig. Och jag tänker vara glad för mitt liv och veta att det bara finns en person som kan påverka det. Så det så.
Nog med floskler! Snart är det dags för promenad med fröken Bunke i fina Bjärredsvädret och sedan grillning med familjen. (Men först lite mer godis och Vänneravsnitt.)
/C.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar