fredag 28 augusti 2009

Mötesteknik och respekt.

Under veckans lopp har det blivit en del möten. Somliga spontana, somliga välplanerade och förberedda, somliga improviserade och somliga överraskande och nystartande. Det är väldigt lätt att bli ordförande men en sak har jag insett och det är att det inte är lätt att hålla möten. Och det är faktiskt precis vad du gör som ordförande, mest hela tiden håller du möten. Att bevittna storslagna ordföranden är något av det coolaste som finns. Precisionen, planeringen, retoriken, spelet, kunskapen och makten.
Jag deltog i ett nära på obehagligt möte häromdagen. Till saken hörde säkert att jag sovit dåligt och att jag kände att händerna inte slutade skaka hur mycket kaffe jag än klunkade i mig den dagen. Till större delen handlade det dock om att det inte fanns någon respekt för vår tid. Att dra över ett möte med en och en halv timme är att spotta på min tid och att spotta på det jag gör. När ordförandeklubban lät högre och högre allteftersom mötet blev mer och mer utdraget, som för att visa på någonslags beslutsamhet, visste vi inte om vi skulle skratta eller gråta.
Aldrig mer ska jag hålla dåliga möten. Alltid ska jag ha respekt för mötesdeltagarnas tid.
/C.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar