onsdag 5 augusti 2009

Axelmakter och allianser?

Med Ternheim i bakgrunden, med en skål melon vilandes på magen och med solbrillorna på näsan plöjer jag genom Chockdoktrinen - KatastrofkapitalismeKursivns genombrott. Det spelar ingen roll om man är för en fri marknad eller ej, detta är underbart fängslande författeri. Än så länge ställer Klein bara Friedman mot Keynes och det kan tyckas hur tråkigt som helst, men hon lyckas koppla ihop elchocker och tortyr och likna det vid chocken efter en katastrof och politikers tendens att utnyttja krisen för att göra om marknaden. Precis som man rensar individens psyke rensar man här samhället och dess historia och passar på att göra om samhället till något annat.
Jag har dock ett problem. De senaste dagarna har jag stött på begreppet axelmakt lite här och där, och nu även i Chockdoktrinen och insåg att jag inte vet vad det är för något. Jag drar mig till minnes ett spel, Axis & Allies, som jag inte heller kan men vad jag förstår handlar om andra världskriget. Axelmakterna under WWII var Tyskland, Italien och Japan (thank you Wikipedia). När George W. Bush i sitt State of the Union 2002 talar om ondskans axelmakter är det Irak, Iran och Nordkorea han talar om.
Nu undrar jag följande: är en axelmakt per definition ond och därmed ett subjektivt begrepp? Under WWII slogs alliansen mot axelmakterna men vad är egentligen skillnaden på allians och axelmakt om det inte är ondskan?
Ska googla vidare.
/C.
Förresten, länken ovan är väldigt bra, där finns alla States of the Union, även Obamas första som Jon Favreau skrivit om jag inte är helt fel på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar