tisdag 29 december 2009

Görande, varande och vardande.


Om man googlar på görande (och det gör man så klart) så hittar man tydligen ett hälsobegrepp, nämligen görande, varande och vardande. Som hälsostudent blev det här plötsligt intressant.

Vad jag förstår så här långt så handlar det om hälsa på tre nivåer.
Görandenivån är problemnivån - är normativt och beskrivs som att ha hälsa.
Varandenivån omfattar människans behovstillfredställelse -är relativt och beskrivs som att vara hälsa. Vardandenivån berör ett begär till livet - är absolut och beskrivs som upplevelse av enhet och helighet.

Jag vet inte riktigt vad det här betyder. Jag ska ta reda på det. Jag ska också ta reda på om vi har läst om detta första året och jag sedan lyckats glömma det.

/C.

1 kommentar:

  1. Vi läser om detta i ett ämne som heter Vårdvetenskap. Det är ett filosofiskt ämne och jag gillar det inte ett dugg :)

    SvaraRadera