söndag 6 december 2009

En lite annorlunda resa.


Jag gillar mina böcker, var och en av dem. I fredags fick jag en ny. Den här boken fick en resa utöver det vanliga då den skulle ta sig hem till tryggheten i bokhyllan.

Var boken började sin resa är lätt att lista ut: Den trycktes 2002 hos WS Bookwell i Finland. Vart den tog vägen efter det är det svårare att veta. Vad vi däremot vet är att på fredagen den fjärde december 2009 hamnar den på en stol i Jacob Hansens Hus i Helsingborg och där finner jag den. Gäster som vi är på denna julfest regisserad av MiH Future får vi varsin bok och jag kände att Retorik idag av Göran Hägg liksom kallade på mig. Boken placerades på det fint smyckade bordet och kvällen tog sin början.

Där, lägligt placerad på granris och i juleljusens sken kunde Retorik idag bevittna hur sin nya ägare fick det märkligaste bordssällskapet någonsin. Från höger inleddes samtalet med en beklagan över mitt civilstånd - fröken hade ju en ring på höger finger. Från vänster ville man gärna gestikulera vilt över min tallrik, ett par gånger höll jag på att hugga sällskapets hand med min gaffel. Allt medan diskussionerna kretsade kring parkeringsmöjligheter och ... nä, det var nog mest parkeringsmöjligheter. Jag insåg fort att jag haft en väldig tur med bordsplaceringar i mitt liv förut. Vinet flödade och var min räddning.

Bordsällskapet till trots - det var en riktigt trevlig julfest vi lämnade senare på kvällen. Med Retorik idag säkert placerad under armen och med tjejerna som sällskap vandrade vi bort mot en mellanfest - ett resultat av seriöst bordsflirtande på andra sidan salen. Där möttes vi av en sådan där fest man liksom aldrig trott att man skulle vara på igen (var jag nu fått det ifrån). En sådan där som grabbar desperat försöker på tjejer att komma till och när de väl dyker upp vet de liksom inte riktigt vad de ska göra. Lite rart, men inte så rart att det hejdade oss från att plocka upp Retorik idag, som bland skorna blivit bundis med en annan Retorik idag och möjligtvis också bondat med En kortfattad historik över nästan allting, och bokstavligen springa därifrån i våra klackar med siktet på Helsing.

På Helsing började Retorik idag bli lite trött och jag kommer ihåg hur jag mer än en gång fick plocka upp stackaren från under bordet. En öl och lite nya bekantskaper senare gick resan vidare mot Tempel där Retorik idag sa tvärnej till allt vad dans och barhäng hette och placerades i tryggt förvar hos snälla DJ:n.

En trevlig promenad genom natt-Helsingborg tog Retorik idag hem och till min bokhylla, lite sliten i kanterna men nöjd och belåten med sin kväll.

/C.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar