onsdag 17 mars 2010

Om informella beslut.

Dagen har i mångt och mycket handlat om kommunikation. Hur arbetar vi med kommunikation? Hur vet vi att informationen tagits emot? Hur sprider vi information? Och så vidare.

Under eftermiddagen träffade vi en grupp studenter som intervjuade oss om vårt sätt att kommunicera. Och nu sitter jag här och funderar på om det inte är ganska lätt att göra lätta saker svåra när man är ny på något. Vi har en tendens att vilja göra allt så bra som möjligt och då är det också lätt att hålla sig till det som man redan kan.

När man sedan blir lite varm i kläderna är det så mycket lättare att börja experimentera med strukturerna. Jag har varit så inriktad på att styrelsearbetet bara ska handla om det stora perspektivet och de långa dragen. Jag har i detta glömt att vi fortfarande är en grupp som har ett ansvar mot varandra även vad gäller detaljerna. Diskussionerna kan egentligen aldrig bli för många. (För långa kan de dock bli.) Hur arbetar vi? Vad förväntar vi oss av varandra? Hur fattas beslut och hur kommer det sig att de informella besluten blir så många?

Börjar man bara gräva i det lite grann blir strukturerna ganska tydliga. Och något jag lärt mig idag är att det inte är så svårt att göra de informella diskussionerna formella. Det är inte så märkligt att lägga upp detaljfrågorna på dagordningen, för är det detaljer som rör organisationen i stort eller samarbetet i styrelsen så finns det inga frågor som är för små. Hur vi arbetar i styrelsen påverkar nämligen resten av verksamheten.

Fram för fler "små" frågor på dagordningen!

/C.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar